Zarządzanie
Finanse i Rachunkowość (I st.)
Kierownik Praktyk na kierunku "Finanse i Rachunkowość", I stopień
Maciej Hadław
kontakt: m.hadlaw@prz.edu.pl
Wszelkie informację dotyczące praktyk są udzielane e-mailowo lub w godzinach konsultacji.
Szanowni Państwo,
Zgodnie z najnowszą informacją od Pani Prorektor informuję, że od 17.04.2022 r. nie będzie przedłużona umowa na ubezpieczenie Państwa od NNW. Jeżeli zakład pracy, który przyjmuje Państwa na praktykę będzie tego wymagał proszę ubezpieczyć się we własnym zakresie.
PRAKTYKA OBOWIĄZKOWA NA STUDIACH I-go STOPNIA (STACJONARNYCH I NIESTACJONARNYCH).
Do odbycia praktyki studenckiej są zobowiązani wszyscy studenci studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych). Praktyka trwa 15 dni roboczych (90 godzin) i odbywa się w okresie od 1 lipca 2025 roku do 30 września 2025 roku.
Odbycie praktyki w innych terminach wymaga zgody Dziekana Wydziału.
I. Praktyka obowiązkowa na studiach I-go stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych):
1.1. Instrukcja "krok po kroku" dla studentów odbywających praktyki
Poniżej znajduje się szczegółowa instrukcja krok po kroku dla studentów mających odbyć praktyki.
KROK 1
Student zapoznaje się z dokumentem „Cele i ramowy program praktyk studenckich na kierunku Finanse i rachunkowość”. Proszę zwrócić uwagę na zakres, jaki ma obejmować praktyka.
KROK 2
Student dokonuje wyboru miejsca, w którym będzie odbywał praktyki. Wyboru należy dokonać samodzielnie, przy czym należy zwrócić uwagę czy w jednostce przyjmującej na praktyki istnieje możliwość realizacji efektów kształcenia, które są opisane w dokumencie "Cele i ramowy program praktyk studenckich na kierunku Finanse i rachunkowość" oraz w skierowaniu na praktyki zawodowe (Zał. 1 – Skierowanie). Jeżeli student ma wątpliwości co do wybranej przez siebie jednostki, w której zamierza odbyć praktykę, powinien skontaktować się osobiście lub e-mailowo z Kierownikiem Praktyk Studenckich.
Praktyka może być realizowana w szczególności w następujących jednostkach:
- Biura rachunkowe
- Zakłady ubezpieczeń
- Agencje/multiagencje ubezpieczeniowe
- Działy finansowe firm - dział Controllingu, dział rozliczeń, dział księgowy, dział Treasury, itp.
- Firmy doradztwa podatkowego
- Urzędy Państwowe - ZUS, US
- Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (TFI)
KROK 3
Kategorycznie wymagane jest aby maile wysyłane były z kont uczelnianych *****@prz.edu.pl. Wiadomości z innych kont są traktowane jako spam i nie będą rozpatrywane.
Student wypełnia i przesyła e-mailowo (wzór podpisu maila: imię_nazwisko_nrindeksu_praktyki_2025) Kierownikowi Praktyk Studenckich następujące dokumenty:
- wypełniony druk skierowania (do pobrania: Zał 1 – Skierowanie);
- wypełniony druk oświadczenia (do pobrania: Zał 2 - Oświadczenie);
- wypełniony druk umowy (do pobrania: Zał 3 - Umowa)
- informację o praktykancie do tabeli zbiorczej (do pobrania: Wz_Informacja o praktykancie; sposób wypełnienia tabeli – wzór)
Jeżeli praktyka będzie się odbywać w trakcie trwania semestru student powinien złożyć podanie do Prodziekana ds. Nauczania o wyrażenie zgody na wcześniejsze odbycie praktyki (do pobrania - wzór). W trakcie trwania semestru praktyka może się odbywać najwyżej 2 dni w tygodniu!
Ostateczny termin nadsyłania drogą mailową wymienionych dokumentów to 30.04.2025.
KROK 4
Opiekun sprawdza nadesłane dokumenty i w razie wątpliwości lub błędnego wypełnienia odsyła Studentowi uwagi.
Po zaakceptowaniu kompletu dokumentów przez Opiekuna, Student drukuje umowę (w 3 egzemplarzach -dwustronnie), skierowanie, oświadczenie oraz wniosek do Prodziekana jeśli takowy jest.
Każdy z 3 egzemplarzy umowy podpisuje Student i uprawniony przedstawiciel zakładu pracy.
Oświadczenie podpisuje przedstawiciel zakładu pracy.
Po podpisaniu przez pracodawcę kompletu dokumentów Student przekazuje wszystkie 3 egzemplarze umowy, skierowanie, oświadczenie i wnioski Opiekunowi praktyk w celu podpisania przez niego dokumentów.
Dokumenty muszą być przekazane w koszulce.
Sposób i termin podpisania dokumentów zostanie ustalony podczas spotkania on-line na MS Teams.
KROK 5
Student odbywa praktykę. Kierownik Praktyk Studenckich przeprowadzają kontrolę przebiegu praktyk. W przypadku nieuzasadnionej nieobecności studenta na praktykach może ona zostać niezaliczona!
KROK 6
Po zakończeniu praktyki programowej w celu jej zaliczenia student przedkłada Kierownikowi Praktyk Studenckich w godzinach jego dyżuru, do 25 października 2025 roku wypełnione następujące dokumenty (oprawione w koszulkę):
- zaświadczenie o odbyciu praktyki wystawione przez podmiot, w którym odbywała się praktyka (do pobrania: WZ_zaswiadczenie o odbyciu praktyki),
- raport z przebiegu praktyki (sporządza student, raport powinien wskazywać w jakich jednostkach podmiotu odbywała się praktyka, jakie zadania były wykonywane w trakcie praktyki, obszerność raportu: 1-2 strona formatu A4) (do pobrania: WZ_ZF_raport)
- ocena praktykanta; oceny dokonuje opiekun studenta z jednostki, w której odbywa praktykę, co powinno zostać poświadczone podpisem i pieczęcią imienną lub jednostki (do pobrania: WZ_ocena praktykanta).
KROK 7
Na podstawie przedłożonych dokumentów i rozmowy ze studentem Kierownik Praktyk Studenckich dokonuje oceny, którą wprowadza do systemu USOS na koniec 5 semestru.
1.2. Zaliczenie praktyki programowej na podstawie pracy/stażu
Ubiegając się o uznanie pracy zawodowej w poczet praktyki student ma obowiązek udokumentować doświadczenie zawodowe, przy czym:
- doświadczenie zawodowe nie może być krótsze niż obowiązujący wymiar praktyki;
- doświadczenie zawodowe powinno być zdobyte w trakcie trwania studiów na danym kierunku poziomie i profilu, licząc od dnia ich rozpoczęcia.
O uznanie pracy zawodowej w poczet praktyki mogą ubiegać się studenci, którzy uzyskali umiejętności praktyczne w związku ze świadczeniem pracy pod warunkiem zgodności wykonywanej pracy z profilem kształcenia na kierunku Finanse i Rachunkowość. W przypadku odmowy uznania pracy zawodowej w poczet praktyki student powinien odbyć praktykę na zasadach ogólnych. Zgodę na uznania pracy zawodowej w poczet praktyki wyraża Prodziekan ds. Kształcenia na wniosek studenta. Studenci, którzy odbywali praktykę w liceach i technikach nie mogą się starać o jej zaliczenie jako praktyki programowej.
Wniosek o uznanie pracy zawodowej w poczet praktyk wraz z oświadczeniem (o którym mowa poniżej) należy składać do dziekana za pośrednictwem kierownika praktyk dla kierunku nie później niż na dwa tygodnie przed planowanym terminem realizacji praktyki, zaś informację o takim sposobie realizacji praktyki należy mailowo przedstawić kierownikowi praktyk do 30.04.2025 r.
Dokumenty, wymagane w związku z ubieganiem się o zaliczenie pracy zawodowej w poczet praktyki:
- podanie do Prodziekan ds. Kształcenia o uznania pracy zawodowej w poczet praktyk (do pobrania –wzór) - Uwaga: załączony dokument jest tylko przykładem. We wniosku należy wskazać podmiot, w którym pracujecie, daty odbywania praktyk w ramach pracy, stanowisko oraz wyszczególnić wykonywane czynności, które odpowiadają (są zbieżne) z kierunkiem Finanse i rachunkowość.
- oświadczenie w sprawie możliwości osiągnięcia efektów uczenia się w związku z wykonywaną pracą (do pobrania – Oświadczenie_praca + Skierowanie)
- zaświadczenie o odbyciu praktyki w ramach wykonywanej pracy zawodowej (do pobrania –Zaświadczenie_praca),
- sprawozdanie sporządzone przez studenta, wyjaśniające na czym polegała wykonywana praca, obszerność raportu: 1-2 strona formatu A4) (do pobrania: Raport_praca)
- ocena praktykanta; oceny dokonuje opiekun studenta z jednostki, w której odbywa praktykę, co powinno zostać poświadczone podpisem i pieczęcią imienną lub jednostki (do pobrania: WZ_Ocena praktykanta).
Ostateczny termin dostarczenia kompletu dokumentów umożliwiających uznanie pracy zawodowej w poczet praktyki to dzień 25 października 2025 r.
Do uznania stażu zawodowego w poczet praktyki powyższe zasady stosuje się odpowiednio.
II. Praktyka nieobowiązkowa:
2. Praktyka nieobowiązkowa:
Praktykę mogą odbyć również studenci studiów drugiego stopnia, na wniosek studenta, po uzyskaniu zgody Prodziekana ds. Kształcenia.
Do praktyki nieobowiązkowej stosuje się odpowiednio zasady określone w procedurze praktyki obowiązkowej, opisane w części I pkt 1.1. Instrukcja "krok po kroku" dla studentów odbywających praktyki.
Dodatkowe dokumenty do pobrania:
ZARZADZENIE_Nr_39_Rektora_PRz_z_07_04_2021_w_spr_zasad_organizacji_i_zwalniania_z_praktyk