W dniu 5 listopada 2019 r. na Wydziale Zarządzania (w sali S-1) odbył się wykład otwarty na temat wpływu zarządzania stawkami handlingowymi na finanse w przedsiębiorstwie. W trakcie tego naukowego wydarzenia Grzegorz Brzeski – kierownik Zespołu Cargo, Cargo Team Manager (Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka EPRZ) mówił m.in. o: ubezpieczeniach, przesyłkach wartościowych, przewozach zwierząt, a także stawkach za obsługę statków powietrznych.
Przed rozpoczęciem wykładu dziekan Wydziału Zarządzania, dr hab. Marcin Jurgilewicz, prof. PRz, przywitał wszystkich znajdujących się w auli i podziękował Grzegorzowi Brzeskiemu – kierownikowi Zespołu Cargo, Cargo Team Manager (Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka EPRZ) za to, że znalazł czas dla studentów Wydziału, by podzielić się swoimi doświadczeniami i wiadomościami na temat wpływu zarządzania stawkami handlingowymi na finanse w przedsiębiorstwie.
Ten nietypowy wykład adresowano głównie dla studentów kierunków: zarządzanie oraz finanse i rachunkowość, aczkolwiek studenci kierunków: logistyka i bezpieczeństwo – jak mamy nadzieję – także znaleźli ciekawe informacje dla siebie.
Oprócz studentów Wydziału Zarządzania na wykładzie obecni byli uczniowie z Zespołu Szkół nr 2 im. Tadeusza Rejtana w Rzeszowie, a konkretnie z Technikum nr 2 – kształcący się w zawodzie Technik logistyk: innowacja wojskowa i innowacja lotnicza.
Dostarczanie ładunków i przesyłek drogą powietrzną, mimo że wymaga sporych nakładów finansowych, nowoczesnych technologii oraz zaawansowanych sposobów zarządzania, a także specjalnych form szkolenia personelu, jest najprężniej rozwijającą się gałęzią transportu. Mimo stale rosnącej konkurencji – podkreślał G. Brzeski – lotnictwo nieprzerwanie utrzymuje swoją wysoką pozycję. Podstawowy wpływ na ten stan rzeczy mają określone czynniki stanowiące o atrakcyjności realizowanych przy jego użyciu usług. Nie ulega wątpliwości, że do najważniejszych należy zaliczyć szybkość oraz bezpieczeństwo dostarczanych ładunków.
To właśnie szybkość i bezpieczeństwo są czynnikami decydującymi przede wszystkim w kontekście powietrznego transportu: zwierząt, towarów łatwo psujących się, specjalistycznych części zamiennych, poczty dyplomatycznej, materiałów niebezpiecznych oraz w trakcie prowadzenia operacji o charakterze ratowniczym czy humanitarnym. Są to również czynniki pozytywnie wpływające na zasadniczy element procesów handlowych, czyli na zysk finansowy.
Sytuacja ta wymusiła na zarządzających międzynarodowymi portami lotniczymi, w oparciu o które odbywa się transport ładunków i przesyłek, budowę oraz stałe podnoszenie sprawności funkcjonowania znajdującej się na ich terenie infrastruktury cargo. Konieczność tego typu działań występuje również i w Polsce. Obecnie na terenie naszego kraju funkcjonuje 12 międzynarodowych portów lotniczych. Głównym z nich jest Port Lotniczy Warszawa-Okęcie, z największym w Polsce (działającym 24 godziny na dobę) terminalem cargo. Terminale i magazyny cargo, będące częścią międzynarodowych portów lotniczych, są odpowiednikami terminali pasażerskich z tą jednak różnicą, że korzystają z nich „pasażerowie” innej kategorii, a mianowicie ładunki, przesyłki oraz poczta. Natomiast podstawowymi celami funkcjonowania tych obiektów są magazynowanie i przygotowywanie frachtu oraz poczty do dalszego transportu wykonywanego drogą powietrzną.
To oczywiście nie wszystkie zagadnienia poruszane w trakcie wykładu, który prowadzony przez specjalistę, mającego na co dzień do czynienia z omawianymi tematami, stał się źródłem najświeższych wiadomości.