Strona: „Twarze lotnictwa” – kolejna odsłona / Wydział Zarządzania

„Twarze lotnictwa” – kolejna odsłona

2024-12-18
, red.  Grzegorz Rosłan, Sławomir Stec
„Twarze lotnictwa” – kolejna odsłona,

Twarze lotnictwa” to projekt realizowany w formie otwartych wykładów i prelekcji połączonych z dyskusją uczestników, przeznaczony dla szerokiego kręgu odbiorców. Pomysłodawcą tego projektu jest opiekun Koła Naukowego Bezpieczeństwa Lotniczego „Eskadra” dr. hab. inż. Grzegorz Rosłan, prof. PRz z Wydziału Zarządzania.

Ideą tego projektu jest propagowanie w społeczności akademickiej wiedzy z zakresu problematyki lotniczej, która legła u podstaw utworzenia Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Do wygłaszania wykładów i uczestnictwa w spotkaniach zapraszani są uznani naukowcy i profesjonaliści funkcjonujący w środowisku lotniczym z wielu ośrodków krajowych i zagranicznych.

Kolejna edycja tego cyklicznego spotkania, odbyła się 6 grudnia 2024 roku w Politechnice Rzeszowskiej. Dedykowana była „Lekarzom dla lotnictwa” i powstała dzięki aktywnej pomocy dr. inż. Arkadiusza Rzucidło, prof. PRz, który jest Dyrektorem Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej.

W wydarzeniu tym uczestniczyli eksperci z kilku instytucji, a szczególnie:

  • Dr Marian Macander z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej (WIML) w Warszawie – doktor nauk medycznych w dziedzinie biologii medycznej, specjalizacja psychologia kliniczna. Ekspert Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych w zakresie psychologii lotniczej i badania Czynnika Ludzkiego. Psycholog odwoławczy z zakresu psychologii lotniczej dla Centralnej Wojskowej Komisji Lekarskiej oraz Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego;
  • Dr Angelika Kleszczewska–Albińska z Menedżerskiej Akademii Nauk Stosowanych w Warszawie – doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna, terapeutka terapii schematów. Specjalizuje się głównie w obszarach psychologii klinicznej, różnic indywidualnych oraz psychologii emocji.
  • Dr inż. Jakub Cichocki – kpt. pil. przedstawiciel Ryanair SUN Polska, instruktor samolotu Boeing 737 NG & MAX, główny Specjalista ds. Bezpieczeństwa Lotów, Analityk Obiektywnej Kontroli Lotów, Członek Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) oraz były Szef Bazy Operacyjnej we Wrocławiu i w Krakowie z ogólnym nalotem ponad 18 500 godzin.

Opisywane wydarzenie prowadził pomysłodawca projektu dr. hab. inż. Grzegorz Rosłan, prof. PRz i jako pierwsi wystąpili studenci Koła Naukowego ATPL – Akademickie Towarzystwo Pasjonatów Lotnictwa w składzie: Barbara Ćwirko, Maciej Bońkowski, Wojciech Ender oraz Wojciech Chojnowski wraz ze swoim opiekunem dr. inż. Arkadiuszem Rzucidło, prof. PRz. 

Studenci Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa zaprezentowali swoje badania w zakresie „Roli oceny 100 KSA w zwiększaniu bezpieczeństwa w klasyfikacji pilotów liniowych”.  Warto podkreślić, że wystąpienie Studentów zrealizowane było na podstawie wcześniej przyjętego artykułu naukowego z VII Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Zarządzanie bezpieczeństwem w technikach, technologiach i polityce transportowej”.

Badania wykonane przez członków Koła polegały na zebraniu, a następnie analizie ankiety dedykowanej studentom w czynnym szkoleniu praktycznym do licencji ATPL(A). Wyniki zawarte w opracowaniu posłużyły do wyciągnięcia ciekawych wniosków na temat świadomości oceny 100 KSA wśród badanych. Warto wspomnieć, że celem 100 KSA jest badanie poziomu przyswajalności wiedzy i umiejętności podczas szkolenia i na tej podstawie dokonuje się charakterystyki adepta. Należy podkreślić także, że ocena kompetencji z obszaru 100 KSA przeprowadzana jest wśród studentów specjalności pilotaż na etapie ich studiów w Politechnice Rzeszowskiej.

Następnie wystąpili zaproszeni goście, którzy zaprezentowali m.in.:

  • Peer Support Programme – proaktywny program stosujący zasady „Just Culture” zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (UE) nr 376/2014. W ramach tego programu specjaliści ds. zdrowia psychicznego oraz przeszkoleni piloci współpracują ze sobą, aby wspólnie identyfikować i pomagać innym pilotom w razie pogorszenia się stanu zdrowia mentalnego;

Przykłady wypadków lotniczych, na podstawie których przybliżyli blaski i cienie lotnictwa. Ideą tej części spotkania było przyczynienie się do poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie państwowym i cywilnym poprzez badanie wypadków i poważnych incydentów lotniczych w celu ustalenia ich przyczyn i zaproponowania działań zapobiegających podobnym zdarzeniom w przyszłości.

Lekarze dla lotnictwa” to kolejna odsłona spotkania z cyklu ,,Twarze lotnictwa”, w którym poruszona została tematyka związana z bezpieczeństwem lotniczym, które jest w głównej mierze zależne od człowieka i nie tylko od samego pilota, ale również od członków personelu pokładowego, obsługi naziemnej, kontrolerów ruchu lotniczego, mechaników lotniczych, meteorologów oraz wszystkich zaangażowanych w proces wykonywania lotów.

Mnogość czynników powodujących zagrożenie w powietrzu wciąż rośnie i dlatego niezmiernie ważne jest, by osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo lotów w organizacji lotniczej, nie tylko poddawały analizie zaistniałe przypadki niebezpiecznych sytuacji w trakcie wykonywania lotów, ale również przewidywały możliwość ich wystąpienia i wprowadzały z wyprzedzeniem działania zapobiegające ich powstawanie.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję