Inż. Jakub Zboch, student kierunku lotnictwo i kosmonautyka na specjalności „pilotaż”, którego promotorem pracy była dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz z Zakładu Ekonomii na Wydziale Zarządzania, zajął trzecie miejsce w kategorii prac inżynierskich w konkursie na najlepszą pracę dyplomową o tematyce lotniczej, organizowanej przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
Wręczenie nagród
Nagrody w konkursie na najlepszą pracę dyplomową o tematyce lotniczej w kategorii pracy magisterskiej, inżynierskiej oraz licencjackiej zostały wręczone 17 marca 2023 r. Do II edycji konkursu, którego organizatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT, zostali zaproszeni absolwenci studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych ze wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo.
Trzecie miejsce w kategorii praca inżynierska
Praca inżynierska pt. „Model rozwiązań technicznych w związku z zagrożeniem epidemicznym w lotnictwie cywilnym” autorstwa inż. Jakuba Zbocha stanowi interdyscyplinarne opracowanie na temat nowoczesnych technologii i procedur dla lotnictwa, które minimalizują ryzyko infekcji w trakcie podróży samolotem oraz w terminalach lotniczych.
Autor o swojej pracy
„Moja praca obejmuje również nowatorskie rozwiązania niewykorzystywane dotychczas w lotnictwie, których sens użycia w czasie pandemii/zagrożenia epidemicznego jest uzasadniony. Część praktyczna stanowi innowacyjny projekt stacjonarnego oświetlenia ultrafioletowego do dezynfekcji w kabinie pasażerskiej Embraera 190. Jest to odpowiedź na bieżące i ważne wyzwania inżynieryjne, społeczne oraz ekonomiczne”.
Autor podkreśla aktualność swojej pracy, argumentując to opiniami ekspertów, którzy twierdzą, że kolejne pandemie mogą mieć miejsce nawet w niedalekiej przyszłości. Ponadto przykładowy wirus SARS-CoV-2 może mutować, a przykładowo opisana w pracy pandemia COVID-19 może nie mieć jeszcze swojego końca. Dlatego branża lotnicza powinna być przygotowana na możliwy kolejny kryzys i lockdown.
Kapituła Konkursu
Kapituła konkursu składała się z przedstawicieli uczelni wyższych: Akademii Leona Koźmińskiego, Politechniki Białostockiej, Politechniki Poznańskiej, Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej, Uczelni Łazarskiego, Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wyższej Szkoły Bankowej. Wysoki poziom nadesłanych prac konkursowych, ocenianych anonimowo przez 18 profesorów, ekspertów z różnych dziedzin, potwierdziła przewodnicząca Kapituły Konkursu prof. Elżbieta Szymańska. „Zwycięska, bardzo interesująca i bardzo specjalistyczna praca „Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency” Aleksandry Pasich, spełniła najwyższe standardy pod względem merytoryki i jakości przeprowadzonych badań” – powiedziała. Naszą uczelnię w Kapitule reprezentuje prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp.
Eksperci oceniali poziom prac konkursowych m.in. pod kątem oryginalności, stopnia trudności podejmowanej tematyki, zagadnień ekologii, innowacji i digitalizacji biznesu lotniczego, a także poprawności zastosowanych metod badawczych. Ważna była również aktualność podejmowanej problematyki, w tym, uwzględnienie bieżącej sytuacji w branży lotniczej oraz możliwość zastosowania wyników pracy w praktyce biznesowej.