W dniu 12 maja 2022 r. odbyła się II edycja „International Seminar ‘Current Issues’ in Economics, Management and Engineering”. To kolejne międzynarodowe seminarium zorganizowane przez Studenckie Koło Naukowe Młodych Ekonomistów (SKNME), działające przy Zakładzie Ekonomii na Wydziale Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej.
Cele Seminarium
Cele, jakie osiągnięto organizując wydarzenie to: poszerzenie wiedzy uczestników, wymiana doświadczeń i poglądów na forum międzynarodowym oraz wzmocnienie relacji partnerskich. Jednym z głównych tematów dyskusji prowadzonej w języku angielskim były wyzwania z zakresu ekonomii, zarządzania i szeroko rozumianych nauk inżynieryjnych.
Uczestnicy wydarzenia
Uczestnikami Seminarium byli przedstawiciele zarówno krajowych, jak i zagranicznych ośrodków naukowych (w porządku alfabetycznym):
- Mersin University, Turcja (MU),
- Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza (PRz),
- Politechnika Warszawska (PW),
- Politechnika Wrocławska (PWr),
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (SGH),
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (UEK),
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (UP),
- Universita di Bari Aldo Moro, Włochy (UniBA),
- Universität Bielefeld, Niemcy (UB),
- University of Beira Interior, Portugalia (UBI),
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (WSIiZ),
- Yaşar University, Turcja (YU).
Tematyka Seminarium
Wystąpienia prelegentów objęły m.in. takie zagadnienia, jak:
- wyzwania dotyczące współczesnych finansów,
- wieloaspektowy wpływ pandemii Covid-19 – ujęcie mikro-, mezo- oraz makroekonomiczne,
- współczesne wyzwania dla współpracy międzynarodowej,
- innowacyjne i ekoinnowacyjne rozwiązania produktowe, procesowe, organizacyjne, technologiczne i marketingowe, jako odpowiedź na pandemię,
- analiza dużych zbiorów danych,
- wykorzystanie nowoczesnych technologii identyfikacji,
- Nowy Jedwabny Szlak,
- obecna sytuacja i wyzwania w lotnictwie,
- zarządzanie energią w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Nagrody dla studentów
W ramach Seminarium odbyły się cztery panele dyskusyjne. Po każdym z nich wybrano najlepsze wystąpienia. Pierwsze miejsce zajęli: Dawid Biesiadecki-Dziuba (PW), Niklas Fischer (UB – Niemcy), Klaudia Walanus (UEK) i Aleksandra Pacana (PRz).
Wyróżnienia otrzymali: Marco Bessa (UBI – Portugalia), Luís Diogo (UBI – Portugalia), Justyna Gałka (UP), Urszula Lotczyk (PW), Agata Ludjan (PW), Aleksandra Lwowska (UP), Ricardo Marques (UBI – Portugalia), Franciszek Moskal (PRz), Monika Piotrowska (UP), Andrzej Siuda (PWr), Aysu Ucar (YU - Turcja).
Organizator i Komitet Naukowy
Seminarium zostało zorganizowane przez Studenckie Koło Naukowe Młodych Ekonomistów (SKNME; sknme@prz.edu.pl), działające przy Zakładzie Ekonomii WZ. Opiekunem SKNME jest dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz. Wydarzenie zostało wsparte przez Dział Współpracy Międzynarodowej PRz (DWM). Kierownikiem projektu ze strony SKNME był Norbert Drążek.
W skład Komitetu Naukowego Seminarium weszli przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, reprezentujący ośrodki naukowe w kraju i za granicą. Pełny skład Komitetu dostępny jest na grafice poniżej tekstu.
Podziękowania
Organizatorzy pragną podziękować osobom, bez których wsparcia współpraca międzynarodowa i międzywydziałowa byłaby niemożliwa:
- władzom Politechniki Rzeszowskiej i Wydziału Zarządzania, tj.: prorektorowi PRz ds. studenckich dr. hab. inż. Grzegorzowi Ostaszowi, dziekan WZ dr hab. Beacie Zatwarnickiej-Madurze, prof. PRz, prodziekanowi WZ ds. rozwoju dr. hab. Tadeuszowi Olejarzowi, prof. PRz, prodziekanom WZ ds. kształcenia dr Justynie Stecko i dr. inż. Pawłowi Dobrzańskiemu,
- kierownikowi Zakładu Ekonomii dr. hab. Grzegorzowi Zamoyskiemu, prof. PRz wraz ze współpracownikami z jednostki,
- kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej mgr Edycie Ptaszek,
- pełnomocnik Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej mgr Iwonie Ślęzak-Gładzik,
- wszystkim Członkom Komitetu Naukowego Seminarium,
- dr. inż. Pawłowi Perzowi,
- dr Marzenie Hajduk-Stelmachowicz – za zaangażowanie i wsparcie merytoryczne, językowe oraz organizacyjne, a także za wiarę w studentów i motywowanie do „sięgania wyżej i dalej”.