O bezpieczeństwie morskiego łańcucha dostaw mówił we wtorek 19 listopada 2019 r. w trakcie swego wykładu do studentów Wydziału Zarządzania kmdr por. dr Rafał Miętkiewicz z Katedry Operacji Morskich, Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich, Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte.
Rafał Miętkiewicz, oficer Marynarki Wojennej, który 11 lat spędził na pokładzie okrętów wojennych, omówił m.in. charakter zagrożeń na morzu, do których można zaliczyć:
- nasilenie ruchu jednostek o różnym przeznaczeniu
- niespotykaną dotychczas złożoność (duża liczba aktorów-stron, zagrożeń skupionych na niewielkiej przestrzeni a mających wpływ na duże populacje),
- brak jasnego wskazania przeciwnika (mieszanka licznych stron, bardzo często realizujących swoje interesy za pomocą „trzecich” stron),
- bliskość mediów, możliwość kreowania sytuacji zagrożenia,
- działania realizowane z wykorzystaniem środków autonomicznych,
- przeciążenie informacją (szum, niepotwierdzone, fałszywe),
- zacierającą się odrębność pomiędzy postrzeganiem działań w obszarach militarno-cywilnym a publiczno-prywatnym oraz suwerenności państwowej,
- przyspieszenie tempa działań (dynamiczne i częste zmiany sytuacji),
- zurbanizowane środowisko prowadzenia operacji.
Ponadto, co podkreślał kmdr por. dr Rafał Miętkiewicz – każdy statek podczas postoju w porcie, jak i w morzu narażony jest m.in. na:
- zamachy bombowe, do których wykorzystane zostaną materiały wybuchowe dostarczone z ładunkiem,
- zamachy bombowe, do których użyty zostanie ładunek materiału wybuchowego wnoszony na statek przez członka organizacji terrorystycznej (pożar promu SuperFerry 14),
- uprowadzenie statku w celu zatrzymania załogi w charakterze zakładników oraz zdobycia ładunku dokonane z innych jednostek nawodnych,
- uprowadzenie statku w celu zatrzymania załogi w charakterze zakładników oraz zdobycia ładunku przez osoby znajdujące się na pokładzie
W trakcie wykładu była również mowa o współczesnym piractwie morskim, które jest skomplikowanym tematem. Problemu piractwa morskiego nie da się rozwiązać na morzu! Kluczem jest ustabilizowanie sytuacji na lądzie, niezbędna jest ponadto rewizja prawa międzynarodowego, konieczne są również stosowne siły i okręty szybko reagujące na ataki.
Reasumując, wykład (poparty prezentacją multimedialną) na pewno spodobał się odbiorcom i pozwolił na poszerzenie ich wiadomości na temat bezpieczeństwa morskiego łańcucha dostaw.