W dniu 2 czerwca 2021 r. odbyło się międzynarodowe seminarium International Seminar ‘Current Issues’ in Economics, Management and Engineering. Z powodu panującej na całym świecie pandemii COVID-19, zostało ono zorganizowane na platformie Microsoft Teams. W seminarium uczestniczyli studenci z Indii, Turcji, Brazylii, Włoch, Hiszpanii, Portugalii i Polski. Celem wydarzenia było poszerzenie wiedzy uczestników, prezentacja wyników badań naukowych, wymiana doświadczeń oraz poglądów na forum międzynarodowym z zakresu ekonomii, zarządzania i szeroko rozumianych nauk inżynieryjnych.
Organizator wydarzenia i Rada Naukowa
Międzynarodowe przedsięwzięcie naukowe zostało zorganizowane przez Politechnikę Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza. Rolę koordynatora do spraw organizacji pełnił Wydział Zarządzania przy współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym Młodych Ekonomistów działającym przy Zakładzie Ekonomii. Opiekę organizacyjno-merytoryczną nad projektem sprawowała dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz.
W skład Rady Naukowej Seminarium weszli przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych, reprezentujący ośrodki naukowe w kraju i za granicą.
Uczestnicy
Wśród uczestników seminarium obecni byli przedstawiciele 23 zagranicznych i krajowych ośrodków akademickich: Adamas University (Indie), Universidade Federal de Juiz de Fora (Brazylia), Eskisehir Technical University (Turcja), Universidad de Oviedo (Hiszpania), Universidade da Beira Interior (Portugalia), Ca' Foscari University (Włochy), Università di Roma La Sapienza (Włochy), Poltava National Agriculture University (Ukraina), National University of Life and Environmental Sciences (Ukraina), Kyiv National Economic and Trade University (Ukraina), Politechnika Warszawska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Szczeciński, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Politechnika Rzeszowska.
Prelegenci z Politechniki Rzeszowskiej
Wśród 29 prelegentów, 10 osób reprezentowało Politechnikę Rzeszowską i Studenckie Koło Naukowe Młodych Ekonomistów:
- Kinga Dębska (WZ, finanse i rachunkowość, 1 rok) – ‘Who pays for knowledge? About brain drain’,
- Norbert Drążek (WZ, zarządzanie, 3 rok) – ‘CSR as part of modern management in case of insurance associations’,
- Michał Frankiewicz (WBMiL, lotnictwo i kosmonautyka, 1 rok) – ‘Corporate social responsibility in the aviation industry’,
- Adrian Kocur (WZ, finanse i rachunkowość, 1 rok) – ‘Unemployment problem during
COVID-19 in the USA’, - Agnieszka Puć (WZ, finanse i rachunkowość, 3 rok) – ‘The role of income tax in the state’,
- Natalia Siorek (WZ, finanse i rachunkowość, 3 rok) – ‘The COVID-19 pandemic versus the labor market’,
- Andrzej Siuda (WEiI, automatyka i robotyka, 3 rok) – „Advantages and disadvantages of selected solutions using artificial intelligence”,
- Szymon Smaga (WZ, finanse i rachunkowość, 3 rok) – ‘Tax avoidance in Poland’,
- Katarzyna Szpiech (WZ, finanse i rachunkowość, 3 rok) – ‘Make your life greener’,
- Weronika Świeca (WZ, finanse i rachunkowość, 3 rok) – ‘An invisible barrier in women’s careers’.
Wszystkie zaprezentowane podczas międzynarodowego seminarium prezentacje były niezwykle interesujące i pobudzały do konstruktywnej dyskusji z przedstawicielami Rady Naukowej.
Nagrody dla studentów
W trakcie Seminarium dokonano wyboru najlepszych prelekcji. Po sesji pierwszej wśród nagrodzonych znaleźli się reprezentujący Hiszpanię Diego Piriot Muñoz i Ana González Busta (Universidad de Oviedo) oraz z Politechniki Rzeszowskiej Natalia Siorek, należąca do Studenckiego Koła Naukowego Młodych Ekonomistów. Po sesji drugiej największe uznanie zdobyła przedstawicielka Politechniki Warszawskiej Karina Rusinek oraz studenci reprezentujący Politechnikę Rzeszowską: Weronika Świeca (również przedstawicielka Studenckiego Koła Naukowego Młodych Ekonomistów) i Karolina Rojek.
Podziękowania
Podziękowania kierujemy do osób, bez których wsparcia współpraca międzynarodowa/międzywydziałowa byłaby niemożliwa, tj. dla: prorektora ds. studenckich prof. dr hab. inż. Grzegorza Ostasza, dziekan Wydziału Zarządzania dr hab. Beaty Zatwarnickiej-Madury, prof. PRz, dziekana Wydziału Elektrotechniki i Informatyki dr hab. Romana Zajdla, prof. PRz, prodziekana Wydziału Zarządzania ds. rozwoju dr hab. Tadeusza Olejarza, prof. PRz, prodziekanów Wydziału Zarządzania ds. kształcenia dr Justyny Stecko i dr inż. Pawła Dobrzańskiego, prodziekanów Wydziału Elektrotechniki i Informatyki ds. kształcenia dr inż. Mirosława Mazurka i dr inż. Witolda Posiewały, prodziekana Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa ds. kształcenia dr hab. inż. Andrzeja Pacana, prof. PRz, a także dla Kierownika Zakładu Ekonomii dr hab. inż. Stanisława Gędka, kierownik Zakładu Zarządzania Przedsiębiorstwem dr hab. Krystyny Kmiotek, prof. PRz, kierownika Zakładu Metod Ilościowych dr hab. Grzegorza Mentla, prof. PRz, kierownika Katedry Elektrotechniki i Podstaw Informatyki dr hab. inż. Grzegorza Masłowskiego, prof. PRz i kierownika Zakładu Systemów Złożonych dr hab. inż. Dominika Strzałki, prof. PRz.
Wyrazy szacunku składamy na ręce pełnomocnika Rektora ds. Kół Naukowych dr inż. Bartosza Trybusa, pełnomocnika Dziekana WZ ds. wymiany międzynarodowej studentów, w tym programu Erasmus+ dr inż. Pawła Perza, koordynatora WBMiL ds. studentów studiujących w ramach Programu Erasmus+ dr hab. inż. Andrzeja Dzierwy, prof. PRz, którzy z wielką serdecznością wspierają nas na forum międzynarodowym.
Szczególne podziękowania należą się dr Marzenie Hajduk-Stelmachowicz, za niezwykłe zaangażowanie w organizację tego wydarzenia oraz czas poświęcony studentom na dopracowanie ich wystąpień.